Jak wymyślić nazwę i logo dla firmy?

Założenie swojej własnej firmy wiąże się z wieloma różnymi wyzwaniami. Wśród nich mamy także stworzenie pewnych elementów identyfikacji wizualnej, w tym przede wszystkim samej nazwy oraz logo. Jest to pewna podstawa, która pozwoli klientom identyfikować się z naszą działalnością. Każda firma musi jakoś funkcjonować ze swoją nazwą – niektóre są lepsze, niektóre trochę gorsze, dlatego też jest to bardzo ważna decyzja. Podobnie jest w przypadku logotypu – w niektórych sytuacjach logo staje się wręcz wizytówką firmy, a te znacznie większe marki są potem kojarzone już w zasadzie tylko i wyłącznie w ramach swojego logotypu. Nie ma więc wątpliwości, że logo powinno być ciekawe i oryginalne. Wie o tym chyba każdy przedsiębiorca, ale pozostaje jedno pytanie: jak wymyślić nazwę i logo dla firmy? Na początek skupmy się na nazwie.

Na świecie istnieją setki milionów marek, dlatego też występuje bardzo duże prawdopodobieństwo, że wymyślona przez nas nazwa została już gdzieś wykorzystana. Z tego też powodu bardzo trudno jest dziś wymyślić nazwę, która będzie z jednej strony unikalna, a z drugiej strony jednocześnie chwytliwa. Jest to jednak bardzo ważne, gdyż nazwa prawie na pewno zostanie z nami na zawsze – rzadko kiedy dochodzi do zmiany nazwy przedsiębiorstwa. To oczywiście możliwe, lecz bywa to bardzo skomplikowanym procesem. Wymyślając nazwę musimy przede wszystkim odpowiedzieć sobie na pytanie, czym zajmuje się nasza działalność i jaki charakter powinna mieć nazwa naszej firmy. Ogółem, istnieje kilka sposobów na wymyślenie nazwy – wyróżniamy:

  • nazwy odimienne,
  • akronimy,
  • nazwy deskryptywne,
  • nazwy sugestywne/skojarzeniowe (sugerują pewne cechy marki),
  • nazwy abstrakcyjne (pozbawione znaczenia słownikowego).

Oczywiście po wymyśleniu nazwy należy jeszcze sprawdzić czy nie jest przypadkiem zajęta.

Niekiedy występuje jeszcze jedno ryzyko: nazwa może być po prostu źle kojarzona albo może oznaczać coś w innym języku.

Wymyślamy logo dla firmy

Wymyślenie logotypu może okazać się równie trudne jak sama nazwa. Z tych dwóch elementów identyfikacji wizualnej zdecydowanie ważniejsza jest nazwa, choć oczywiście do logo też trzeba przywiązać sporą uwagę. Musi być ono przede wszystkim estetyczne. Można je stworzyć na wiele sposobów:

  • nazwa marki jako logotyp,
  • skojarzenie graficzne,
  • logo abstrakcyjne.

Wiele przedsiębiorstw stara się stworzyć logotyp właśnie na podstawie marki – albo poprzez bezpośrednie odniesienie do danej nazwy (co może bardzo pozytywnie wpłynąć na utrwalenie samej nazwy wśród klientów), albo też poprzez skojarzenie graficzne. Znacznie trudniejsze i bardziej ryzykowne jest logo abstrakcyjne, które z reguły wykonują profesjonalności.

Ostatnia rzecz, o jakiej warto pamiętać to kolorystyka – tym bardziej, że kolory bardzo często wpływają na emocje. W przypadku logotypów nigdy nie jest też za późno, aby dokonać zmian lub całkowitej modyfikacji (w przeciwieństwie do nazw, które jednak zostają z reguły na dłużej).